Praktikus információ: a házi feladatot mindig a következő hétre várjuk, késve már nem lehet beadni.
A házi megbeszélése
A házi feladat a hiányok különböző fajtáiról szólt (mivel az
fogalmazódott meg, hogy a melléknevek arról ismerszenek fel,
hogy ha névszói alaptag szerepét játsszák, valami
„hiányt” érzékelünk). Megnéztük, hogy hányféle
hiányos szerkezetet sikerült összegyűjteni, egyáltalán, hogy
vannak-e különböző fajtái a „hiányoknak”.
Mindenki más valakiknek a háziját „bírálta”
abból a szempontból, hogy egyetért-e a többiek megítélésével.
Tehát megpróbáltuk minél kritikusabban megvizsgálni az
állítólagos hiányokat. A következőre jutottunk:
-
Teljesen külön esetként mindenki félre szeretné rakni azt,
amit lexikalizált hiánynak
nevezhetnénk: fekete '(fekete)kávé'. „Ezek
nem is hiányosak, mert mindig így mondjuk őket”
— fogalmazta meg valaki. Kérdés persze, hogy mindig
egyszerűen eldönthető-e, hogy tényleg „mindig
így mondjuk”-e.
-
A legtöbben egyetértettek abban, hogy van
egyfajta kontextuális hiány, vagyis olyan, amikor
hiányzik valami a kifejezésből, aminek a kontextusból
rekonstruálhatónak kell lennie. (Recski Gábor definíciója
szerint az is kell, hogy mindenki egyformán rekonstruálja,
aki ismeri a kontextust, és a beszélő se gondolhasson másra,
sőt, ne is lehessen bizonytalan abban, hogy mire gondolt.)
Márti felvetette, hogy ez végülis minden névmásra is
teljesül, mégse szoktuk a névmást „hiánynak”
tekinteni. Felmerült egy olyan teszt lehetősége is (bár úgy
látszott, ezt nehéz működőképessé tenni), hogy az ilyen
kontextuálisan hiányzó dologra nagyon természetes
dolog rákérdezni (visszakérdezni).
-
Szilágyi Bálinték csoportja szerint meg kellene
különböztetni szemantikai hiányt
és szintaktikai hiányt (amikor a szerkezet valahogy
hiányos). Egyelőre nem találtunk jól működő definíciót a
kettő elkülönítésére.
-
Kornaiék csoportja szélsőséges álláspontot foglalt el: a
melléknévi vagy számnévi alaptagú NP-ken kívül
(pl. hármat vettem, fehéret vettem) semmit nem
gondolnak „hiányosnak”, ami elhangozhat
(grammatikus). Ezt többen ellenérzésekkel fogadták, például
ilyen példák alapján: Megölték az elnököt. Többek
szerint ennek a mondatnak két olvasata van, egy hiányos
(kontextuális hiány, az alany rekonstruálható), és egy nem
hiányos („általános”, meghatározatlan alany).
Ezt a különbségtételt hogy lehetne a Kornaiék-féle álláspont
mellett megtenni?
Ezek után volt még egy hosszabb kitérő a
„vonzat” fogalmával kapcsolatban: az ilyen
bővítmény hiánya okozna szintaktikai hiányt, ha tudnánk, hogy
pontosan mit is fed ez a fogalom, de ennek a megvitatását
egyelőre elhalasztottuk. És aztán innen még egy kitérőt
tettünk azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán van-e szükség
pontos definícióra az ilyen fogalmaknál (vagyis hogy baj-e
egyáltalán, ha a szintaktikai hiányt a vonzatra hivatkozva
határozzuk meg, és viszont).
A szófajok és a disztribúció
Mivel úgy látszik, hogy a szófajok meghatározásának egyetlen
elhangzott, jónak látszó eszköze a disztribúciók vizsgálata,
megpróbáltuk gyorsan összeszedni a főnevek és a melléknevek
disztribúciójáról tudhatókat — erre végülis nem maradt
elég idő, ezért házinak azt adtuk fel, hogy mindenki
állítsa magának össze a disztribúciós kritériumokat, és
foglalja össze a tanulságokat.
A következő javaslatok hangzottak el még az órán:
-
Melléknévi környezetek
„Csak NP/N-ként jelennek meg rajta főnévi toldalékok
(kivéve a többes szám alanyesetet, mert az állítmányi
szerepben is)” — ez kritériumnak lehet, hogy
jó, nem igazán éreztük környezetnek.
(az utóbbiból még a számneveket ki kell zárni valahogy)
Plusz alaktani környezetek: -ság/-ség jöhet utána, és
az -i, -s toldalékra végződhet.
-
Főnévi környezetek
Csak alaktaniak hangzottak el: -i, -s toldalék jöhet
utána, és -ság/-ség, -ás/-és toldalékra végződhet.