Mivel az előző házi arról szólt, hogy jellegzetes főnévi és
melléknévi környezeteket kellett keresni, és előkerültek alaktani
környezetek (képzők), a szó elterelődött abba az irányba, hogy
a képzés végülis min alapul, és ezzel ment el az egész óra (!).
Konkrét példaként az -s és az -ú/-ű képzőket
néztük (azokat a használataikat, amikor a képzett alak előtt
még kell állnia egy jelzőnek vagy számnévnek): nagy
szakállú, de háromajtós. A következőket figyeltük meg:
-
Van némi korreláció az -ú/-ű használata és az
„elidegeníthetetlen rész”, valamint
az -s használata és az 〞elidegeníthető
rész” között.
-
Úgy tűnik, hogy rengeteg kivétel van ez alól, és rengeteg
ingadozás is van. Komlósy meglátása szerint ingadozás esetén
is hajlamosak vagyunk eszerint a szemantikai különbség
szerint választani (a nagy tornyú templom azt sugallja,
hogy a tornyot állandó velejárónak tartjuk, míg a nagy
tornyos templom azt, hogy el tudunk képzelni torony
nélküli templomot is).
-
Miután mindezt megállapítottuk, felmerült a kérdés, hogy
hogyan lehet ezt mind megragadni. Nyilvánvalóan vannak nagy
osztályok, amik egységesen viselkednek (gyakori
testrész-elnevezések szinte kivétel nélkül -ú/-ű
képzősek), vannak kivételesek és bizonytalanok. Mi ilyenkor
a teendő?
Két ellentétes nézet látszott kibontakozni (bár kérdés, hogy
pontosan mekkora ezek között az ellentmondás).
-
Az első
szerint (talán Komlósy képviselte) vannak szabályok,
amelyek a nagyobb osztályokért felelősek, és többé-kevésbé a
képzéssel járó szemantikai egységességükért is, és
vannak kivételek (lexikalizált alakok), amelyek kisebb
hatókörű szabályoknak foghatók fel.
-
A másik nézet szerint (Kálmán képviselte) ez nem magyarázza
meg a rengeteg ingadozást és bizonytalanságot. Inkább arról
van szó, hogy csak lexikalizált alakok vannak, de a
lexikalizáltsuk mértéke különbözik (vagyis graduális
különbség van köztük). Azt, hogy gumimotoros, nem
azért mondjuk -s képzővel, mert a motor
„elidegeníthető”, hane azért, mert gyakran
hallottuk azt, hogy motoros. Az egymáshoz hasonló
természetű tövek, ha hasonló a toldalékolásuk egy bizonyos
funkcióban (pl. kezű, fejű, lábú stb.), akkor
kialakulhat belőlük egy mintázat, ami aztán
bizonytalanság esetén befolyásolhatja a döntésünket, de ezt
„szabálynak” nem szerencsés nevezni.
5. házi feladat
Az előző házikban a főnévi és melléknévi környezetek
jellemzésekor előkerültek (szögletes zárójelekkel
jelölt) konstituenshatárok, és ezek címkéi.
Például többen hivatkoztak arra, hogy az
Ée;állítmány” mint konstituens hol végződik.
Milyen kritériumok alapján határoznád meg a magyar
mondatban az állítmány végét (és elejét)?